Cruise op de "Road to Mandalay" - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Marjo Jansen - WaarBenJij.nu Cruise op de "Road to Mandalay" - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Marjo Jansen - WaarBenJij.nu

Cruise op de "Road to Mandalay"

Blijf op de hoogte en volg Marjo

04 Maart 2017 | Myanmar, Pagan

Om 7.00 in de ochtend worden we opgehaald door Mr. The Lwin van de Belmond organisatie. Hij zal ons, samen met de chauffeur, naar de boot "Road of Mandalay" brengen. Dit is een rit van ruim 2 uur. Normaal zouden we kunnen opstappen in Mandalay zelf, maar door de lage waterstanden is dit op dit moment niet mogelijk.
Onderweg bezoeken we een klein dorpje waar ze bezoek van westerse mensen niet gewend zijn. Dit is duidelijk te merken aan iedereen, maar zeker aan de kinderen. Deze moeten regelmatig om ons lachen en zoeken ook echt contact. Erg leuk.
Op de openluchtmarkt vindt de lokale bevolking ons een bijna grotere bezienswaardigheid dan wij het gewone leven van de Myanmarezen vinden!!
Tijdens onze wandeling door het dorpje komen we nog langs een pindaolie makerij. We worden met open armen ontvangen om het proces te komen bekijken.
Rond 9.30 arriveren we op de boot. Tijdens deze twee daagse cruise zullen er maar 10 gasten aanwezig zijn. Het is een erg rustige tijd na een hoog seizoen. Er zijn 64 medewerkers aan boord, waardoor het ons aan niets zal ontbreken!!!
De cruise zal ons naar Bagan brengen over de Ayeyarwady rivier.
Het leven aan de oevers van deze machtige rivier is fascinerend. We passeren vele dorpjes waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Vrouwen doen de was en kinderen spelen in de rivier. De mensen wonen vaak in kleine bamboe huisjes op palen en bewerken het land met ossenkarren. In de verte rijzen her en der de prachtige kloosters, tempels en pagodes boven de bomen uit.
De bemanning is allervriendelijks en zorgt werkelijk dat het ons aan niets ontbreekt. Het diner is een BBQ op het dek en wat later op de avond staat ons een verrassing te wachten. Dit blijkt een traditionele viering te zijn van het einde van de oogsttijd ter ere aan Boeddha en de stand van de maan. Er verschijnen duizenden gekleurde lantaarntjes op de rivier. Ze drijven naar ons toe en langs ons verder de rivier op. Werkelijke een fantastisch gezicht. De kapitein is op een geweldige plek voor anker gegaan, waardoor we dit schouwspel heel goed kunnen aanschouwen.

Na een goede nacht staan we vroeg op om de Sunrise te aanschouwen. Prachtig zo over de rivier. Om 9.30 gaan we op excursie naar Bagan. We willen als eerste een openluchtmarkt bezoeken, maar al snel belanden we in een zeer grote kleurrijke processie. Dit, zoals al eerder beschreven, ter ere aan de kinderen die Monnik of Non worden. Myanmar heeft 500.000 monniken, waarvan 50.000 in Mandalay.
Deze processie is ter ere van 6 kinderen, die hoog op een olifant zitten. Hieruit blijkt dat het hier om rijke families gaat. Alles is uit de kast gehaald voor deze 6 kinderen. Werkelijk prachtig!!
Daarna gaan we naar verschillende familiebedrijfjes. De een maakt de Aziatische pasta's en de ander de waaiers, die je overal in Myanmar ziet.
Dan alsnog door naar de markt en weer terug naar de boot.
Einde middag gaan we nog naar de Sunset kijken bij de pagodas en ook nog naar een kleine polikliniek, welke door de arts van de Road to Mandalay is opgezet, tevens door vele goede gevers.
De arts werkt daar 3 dagen in de week en behandeld dan per dag 200 tot 300 mensen, helemaal gratis. Deze mensen komen van zeer verre hier naartoe, omdat ze de gewone zorg niet kunnen betalen. Indrukwekkend om te zien en te horen hoe daar gewerkt wordt met zo weinig middelen.
Na een geweldig diner op de boot en nog een nachtje slapen eindigt deze cruise. We zullen de volgende morgen worden opgehaald om nog 3 nachten in Bagan zelf te verblijven en de stad verder te bezichtigen.